Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, januari 15, 2013

Som en trött trafikledare

Man suckar. Man tänker "what the f...".  Man undrar varför. Varför är vissa människor/företag mer än lovligt dumma i hövve? F´låt, fel uttryckt. Varför tar sig vissa människor/företag sig rätten att lura människor?

Nu tänker jag på hemtjänsten och på de företag som verkar där. Min mamma är 89 år. Hon bor själv i egen lägenhet, men mår inte sådär 100% bra. Hon har svårt att andas och måste dygnet runt ha andningshjälp med syrgas och hon hör dåligt, men bortsett från det är hon precis lika frisk i skallen som både du och jag.

Men hon måste få daglig hjälp med matlagning och städning. Det behöver inte du och jag. Inte på det sättet i alla fall.

Nu till problemet. När hemhjälpsföretaget som har hand om mamma planerar, så planerar de tiden t.ex kl 1200-1400 hos mamma. Det är det hon betalar för. Men det är nu det är så sjukt. Nästa besök som hemhjälpen har inplanerat är mellan kl 1400-1600 som då nästa åldring betalar för.

Det innebär ju att hemhjälpen måste ta sig från mamma till nästa åldring på 0,001 millisekunder. Självklart är det samma sak innan hon/han/hen kommer till min mamma.

Alltså stjäl hemhjälpsföretaget pengar från någon som inte får den tid de betalar för. I min värld kallas det för stöld. Rätt riskfritt, för vilken gamling har ork och kraft att protestera och leva djävulen om det?

Man skulle tro att vissa hemhjälpföretag värvat nån trött gammal busstrafikledare som planerar all trafik som om det vore söndagsnattstrafik.

Själv blir jag också bara trött, trött på människor som inte har vett och moral att behandla sina medmänniskor som jämlikar utan som presumtiva pengamjölkningsmaskiner.

Usch, säger jag.