Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, april 04, 2013

På rätt kurs

Igår var vi några stycken ur personalen på kurs. Fortbildning för yrkesförarkompetens. Nya regler. Från 2015 måste alla med bussbehörighet ha genomfört denna kurs som minumum består av fem kurstillfällen á 7 timmar.

För oss som jobbat i branschen sen Krimkriget känns det lite smått larvigt, eftersom inget nytt finns att lära och inga praktiska kunskaper tas upp. Bara teori. Men yrkeskompetensbeviset ska harmonisera med hela EU så då bir det som det blir.

Några exempel på vad som gås igenom under kursen:
- kör och vilotidsregler
- känna till kraftöverföringens egenskaper för optimal användning av dessa.
-vara i stånd att ombesörja en lastning och samtidigt uppfylla säkerhetskraven och ett korrekt utnyttajande av fordonet.
- vara medveten om riskerna i trafiken och om arbetsrelaterade olyckor

Plus naturligtvis ytterligare en hel drös med punkter som berör persontransportyrket.

Här kommer det bästa:
- kunna förebygga brottslighet och människosmuggling.

Känns väl lite "sådär" att behöva veta just som busschaffis.

Det är inte lite en busschaufför måste behärska, förutom att hålla koll på de nittiotal funktioner som finns runt hans arbetsplats i bussen. Sen ska han/hon dessutom kunna köra bra också.

Som sammanfattning anser jag nog att vi nu redan efter första kurstillfället känner oss betydligt mer harmoniserade med våra kollegor i andra länder inom EU. Det känns fint. Och betydelsefullt.