Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, augusti 12, 2014

Slutanalys och inspirationsläsning

När man är ny i cykelbranschen är det svårt att släppa taget efter ett långt rejs. Hände samma sak efter Vätternrundan.

Tar flera dagar/veckor innan jag släpper loppet i tankarna. Vänder och vrider hur jag skulle ha gjort annorlunda, varför jag kände som jag kände osv osv.

Det är ju inte för inte som jag är född i Jungfruns tecken. Vi är väldigt analytiska av oss, sägs det.

Idag har jag ägnat dagen åt att läsa många kul bloggar om träning, energiintag före, under och efter långa lopp. Så idag har jag lärt mig massor av saker som jag borde tagit reda på innan t.ex Mälaren runt.

Anledningen till att jag bonkade, ett nytt härligt nördord jag lärt mig, - för dig som ännu inte blivit cykelfrälst så betyder bonka att man "går in i väggen", det vet alla vad det betyder - var sannolikt att jag körde torrt direkt.

Att köra torrt har jag lärt mig betyder att man inte ersatt vätskeförlusten pga svettning med annan vätska och energi. Jag tappade alltså mer energi än jag tillförde.

Så efter 10 mil i tufft tempo och i den höga värmen så slog kroppens nödbroms till. Jag låg för mycket på energiminus.

Konstaterade att under tiden från start till lunchen i Torshälla så hade jag bara fått i mig en bar, och sammanlagt max en halv liter energidryck. Det borde ha varit ytterligare några energibars eller gels och minst 1,5 liter energidryck till som jag skulle fått i mig. Då är det klart att det gick som det gick.

Tänkte träna lite på att äta och dricka under rull på kommande träningsrundor. Måste förkovra mig i den ädla konsten.

Så illa med energiintaget var det inte under Vätternrundan, där tog jag en bar/gel mellan varje depå och klämde i mig allt som bjöds på i depåerna. Där och då funkade det perfekt.

Som sagt, idag har jag läst diverse bloggar och blivit än mer inspirerad av saker och ting. Synd bara att jag inte är särskilt ung längre, så det känns lite bråttom att ha kul på det här sättet innan jag måste åka i färdtjänstbuss runt Vättern och Mälaren. (Märkte du att jag liksom förutsätter att jag även fortsättningsvis kommer att utsätta mig för såna här självplågerier?)

Idag då, så läste jag, och gillade det jag läste, bl.a följande bloggar:

www.lanttolife.se . En fantastisk tjej som kör triahtlon så det ryker. Massor med tips.

http://www.teamsurikat.se Ett äkta par, Roger och Linda, som gillar utmaningar, t.ex Ironman. Roger tävlade i Schweiz tillsammans med en Hofare. Dessutom brukar 50 % av det äkta paret, Linda, tävla ihop med min dotter/medarbetare Sofia som skriver här http://sofias-secrets.blogspot.se

http://theroadtokalmar.se Kalle Ericsson, en annan Hofare som beskriver satsningen på Ironman Kalmar. Han var dessvärre med om en jättekrasch i årets VR, som han också beskriver på bloggen. Olyckan hände när han skulle inta energi under rull. Förstå då att man som nybörjare är lite skraj för det.

Genom att läsa de här bloggarna fick jag massor av lärdomar och tips om det viktiga energiintaget under långa lopp. Blev så ohyggligt sugen på att ge mig ut på en cykeltur, men häromdagen var jag rätt trött på min cykel, så den fick stå kvar hemma när jag återvände till stugan i Trosa. Fan, vad jag ångrar det idag. Men jag  hämtar den på torsdag.

Så, nu stänger jag Mälaren Runt 2014, den är nu färdiganalyserad från min sida. Lärde mig mycket, nu kan jag bara hoppas att jag tar med mig de kunskaperna på nästa rejs.

Glöm ni inte att titta in på de här bloggarna som jag tipsat om.