Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, september 03, 2014

Min nya utmaning: Jag ska cykla till Paris

Jo, precis så är det. Nu är min nästa stora utmaning bestämd och klar. Nästa sommar, i juli, ska jag cykla från Sverige till Paris. Cykla. Från Sverige. Till Paris. Smaka på den du.

Varför då, kanske du undrar. Jo, för att jag vill och för att jag nu blivit uttagen till Team Rynkeby Stockholm. som denna gång består av 40 cyklister. Längst ner kan du läsa mer vad Team Rynkeby är, och vad det står för. I korthet, välgörenhet till förmån för Barncancerfonden.

Vi sätter igång om några veckor med insamling till Barncancerfonden och samtidigt drar vi igång obligatoriska  och gemensamma träningspass, spinning på vintern, två gånger i veckan. När snön smält ger vi oss ut på vägarna och cyklar på riktigt. Vi kommer även att delta i diverse cykellopp, bl.a Vätternrundan som ett slags genrep några veckor innan Tour de Paris börjar.

Starten går i Skåne och under sex eller sju dagar cyklar vi i dagsetapper till Paris. Blir ca 20 mil om dagen. Sista dagen samlas alla Team Rynkebys olika team med total 1450 cyklister ca 2 mil utanför Paris och cyklar sedan gemensamt in i, och genom ett delvis avstängt Paris fram till målet där det brukar stå tusentals människor för att möta cyklisterna. Mäktigt är bara förnamnet. Du får en föraning genom att titta på de här bilderna.


Båda bilderna tagna från www.team-rynkeby.se

Lite märkligt känner jag ändå att det är. Och just nu lite overkligt. Jag skickade in min ansökan någon gång tidigt i våras. Uppenbarligen kände jag redan då, innan alla jobbiga cykellopp, att jag skulle fastna för cykling. För det har jag ju gjort, det har du nog redan förstått.

Och så blir jag uttagen till det här projektet, det känns fantastiskt och otroligt kul och spännande. En riktig utmaning, det var ju det jag ville ha.

Ytterligare en bonusutmaning för att nu omedelbart starta hårdträningen är att jag verkar bli åldermannen i teamet. Ett skäl så gott som något att höja träningsnivån ytterligare. Måste nog sikta på att träna minst dubbelt så hårt som den yngsta i teamet som är 22 år. Sedan är det en jämn åldersfördelning upp till mina 63.

Det här kommer att bli fruktansvärt kul, och självklart kommer jag löpande att blogga om det här äventyret.

Så lite bakgrundsfakta om projektet:
Team Rynkeby är en välgörenhetsorganisation som samlar in pengar till Barncancerfonden. Man startar varje år i september med att ta ut och sätta ihop lagen. Det är många som söker men bara ca 25 som tas ut till varje lag. Övriga ca 15 i teamet är de som varit med tidigare, för att lagen ska ha få kontinuitet och rutin.

Teamen består av en jämn fördelning kvinnor/män och likaså skall ålderfördelningen vara spridd. Cyklingserfarenheten är allt från nybörjare till elitcyklister.

Hela Team Rynkeby består av ca 1450 cyklister och 350 servicepersoner fördelade på 32 lag från fem länder, Sverige, Danmark, Finland, Norge och Färöarna. Från Stockholm deltar ett team och från Täby ett team. Från olika orter i övriga Sverige fem  team.

Under året samlar man på olika sätt, via sponsorer, event av olika slag och mycket annat ihop så mycket pengar det bara går till Barncancerfonden.

Du ska absolut gå in på Team Rynkebys websida för att läsa mer om detta.

Nu köööööör vi!