Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


måndag, oktober 13, 2014

Ny vecka = ny träningsvecka

Ny vecka. Nya utmaningar. Frisk och kry. Sugen som f... att träna.

Jag är numera omgiven av människor som idrottar. Det ska Vätternrundas, det ska swimrunnas, det ska triathlonas, det ska springas långlopp, det ska genomföras klassiker och allt möjligt.

Och jag ska cykla till Paris.

Klart jag är taggad som aldrig förr. Jag läser bloggar om träningar, spinningar, löptekniker, cykeltips, träningstips, kostråd och allt som har med träning att göra. Man kan säga att jag gått all in. Blivit nördig.

Jag blir inspirerad av alla runtomkring mig. Som tusan. Jag skit.., eehh struntar i min ålder, jag vill också vara med och leka. Eller rättare sagt, jag är redan med och leker fast på min nivå. Men lik förbaskat vill jag hela tiden bli bättre. Inte nödvändigtvis bättre än någon annan, bara bättre än mig själv. Om jag säger så.

Min nya kompisar i Team Rynkeby kör ju stenhårt.  I alla fall rätt många. De cyklar, springer, hoppar, skuttar, tävlar, åker på träningsläger och har hur kul som helst verkar det som.

Redan från början så insåg jag att jag måste öka min träningsinsats för att hänga med och då får det bli så. Så nu filar jag på min träningsplan och tävlingsupplägg nästa år. För träning, det är det som gäller. Plus att det vanliga livet också ska få sitt.

I går förkovrade jag mig lite i cykelmekkandets svåra konst. Var på en heldagskurs och fick skruva isär min cykel, göra rent allt, och sen skruva ihop den igen. Lärorikt och kul.


När jag kom hem blev jag förbannad. På mig själv. Hade tänkt att köra ett pass på gymmet, men fegade ur. Latheten tog överhanden. Var nåt bra program på TV.

Sånt måste bestraffas. Därför tog jag fram piskan i morse och TVINGADE mig själv ner till gymmet.


Från idag gäller kadaverdiciplin. Punkt. För att jag inte ska fuska publicerar jag härmed min träningsplan för den här veckan.

Måndag: Morgon: styrka på gymmet. Kväll: 1 timme tennis
Tisdag: styrka på gymmet
Onsdag: Lunch: löpning 40 minuter.
Torsdag: vilodag
Fredag: 2-3 timmar MTB-cykling. Premiär på en sån cykel.
Lördag: spinning och styrka med Rynkeby
Söndag: styrka på gymmet.

Ungefär så där hade jag tänkt mig. Som bonusträning kanske någon timme "riktig" cykelträning i backar, typ Edsviken Runt.

Frågor på det?