Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, maj 05, 2015

En livsviktig kurs

Idag har jag förkovrat mig. Gått ytterligare en del i den s.k. YKB-utbildningen. YKB står för yrkesförarkompetensbevis. Allra längst ner beskriver jag för intresseklubben vad det innebär i praktiken.



I dagens kurs ingick HLR-utbildning. En riktigt bra kunskap, särskilt med tanke på de många cykelolyckor som skett den senaste tiden. Man får sig allt en tankeställare när man läser om alla olyckor och HLR-utbildningen sitter aldrig i vägen. Man kan rädda liv.

På kursen bara käcka bussfarbröder, det är nästan bara gubbar i bussbranschen.

Vet inte om det är branschspecifikt, men alla bussgubbar
lägger höger ben över det vänstra. Vilket härmed bevisas

Av alla dessa gubbar så valdes såklart jag ut som första demonstrationsobjekt. Jag skulle spela näst intill medvetslös. Kursledaren tyckte antagligen att jag hade rätt approach för att matcha rollen.

Tycker nog jag lyckades tolka min roll som nästan medvetslös rätt väl. 
Kanske skulle jag låtit ena armen ligga på golvet.

Sen fick vi ge oss i kast med praktiska övningar på dockor.

Här tränar två av "mina" gubbar, Jan och Håkan 

När vi var klara fick vi våra bevis på att vi nu kan, i alla fall rent teoretiskt, rädda liv. En jättebra utbildning. Senast jag gjorde HLR-träning var i lumpen, och det var ju ett tag sedan kan man säga.


Sen gick vi vidare med några timmar teori om utrymning av buss, brand i buss och liknande tråkigheter.

Känner mig nöjd med dagens höjning av min kompetens. Och lunchen, raggmunk med fläsk, gav jag allra högsta betyg. Nästan lika god som Moster Berta i Oppeby, Östergötland lagade när jag som barn tillbringade delar av somrarna där.

Här info endast för intresseklubbens medlemmar:

Från 15/9 i år måsta ALLA som vill köra buss ha gått kurs 5 tillfälllen á 7 timmar, dvs 35 timmar, för att få fortsätta köra buss. Alltså även om man har bussbehörighet på körkortet.

Inga prov behöver genomföras, allt som krävs är fysisk närvaro. Men 35 timmar måste man offra. Plus ca 1500 kr per kurstillfälle. Kostar alltså ca 7500 kr för den som vill köra buss efter 15/9.

Löjligt larvigt och våldsamt slöseri av pengar om du frågar mig. Kursen tillför nämligen inte ett jota till de kunskaper en bussförare redan skaffat sig under kanske ett helt yrkesliv som förare.

Observera att det handlar ingenting om att framföra en buss, ingenting om körteknik. Bara en massa teoretiskt trams som alla yrkesförare redan kan. Det absolut enda vettiga i kursen är just det vi gjorde idag, HLR. Den delen var superbra.

YKB-utbildning ingår per automatik numera i den ordinarie kurs man går när man tar körkort för tunga fordon.

Dessa regler gäller alla bussförare inom EU, men många länder har slopat kurskravet för de som innehar bussbehörighet på körkortet. Men inte Sverige, här väljer man att skapa arbetstillfällen för de som arrangerar kurserna.