Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, juni 02, 2015

En fullständig överkörning

Det finns så många ord för detta. Utklassning. Överkörning. Förnedring. Det finns många fler men jag nöjer mig med dom.

Pratar (skriver) naturligtvis om majtävlingen i den världsberömda tävlingen Flest träningstimmar i familjen plus några till. Normalt sett är han som står överst på majlistan, aka Göran Den Yngre, i Rynkebykretsar, diskad pga otillåten mängdträning, men han får ett hedersomnämnande. Det är han väl värd.

Dotter Sofia med make Jonas försökte skaffa sig fördelar med att åka på ett tvåveckor triathlonläger på Mallorca. Men inte ens det räckte. Sonen Marcus kämpar på, men tennis räcker inte långt i en sån här viktig tävling.

Min kompis Fredrik på västkusten tycks nu ha lämnat w.o. och syns inte alls till i tabellen. Men han är en bra och kul kille i alla fall.

Men mycket har ju såklart hänt under de senaste dagarna som jag inte berättat. Var inte orolig, jag gör det nu istället.

Lördag
Prologcykling med Team Rynkeby Stockholm. Vi samlades först hos vår guldsponsor ICA Maxi Lindhagensgatan.

Här ser vi Team Rynkebys Sverigechef Paul Cronqvist-Svensson
och bredvid med mitellan är Stockholmsteamets kapten Patrin Härneman

Sen cyklade vi genom city ut till Karolinska sjukhuset där Astrid Lindgrens barnsjukhus är beläget.

Lagets maskot Rynke ville såklart också hänga med

På sjukhuset överlämnade vår guldsponsor en check på 5000:- för inköp av leksaker och dylikt. Men den stora gåvan var att ICA Maxi Lindhagensgatan skänkte 1 % av deras butiksomsättning denna dag. Då ska man veta att just denna butik är en av Stockholms största, då det bidraget var alldeles fantastiskt generöst.

Jag har sagt det förr och jag säger det en gång till.
Det är en fantastisk både känsla och ära att få vara
med i ett Rynkebyteam.

Söndag
Dagens träning bestod av att ungefär halva teamet deltog i motionsloppet Vårblotet i och kring Bålsta nordväst om Stockholm. 103 blåsiga km i ett med Rynkebymått högt tempo.

 Strax innan start

På bilden ovan ser du dagens tillförordnade kapten Daniel. Kolla hans högprofildäck. Under loppet hade jag chansen att köpa dom snorbilligt. Det var när sidvinden slog till med styv kulingkraft. Då hörde jag Daniel, som låg bakom mig grymta "-nån som vill köpa mina hjul jättebilligt?"

Jag avböjde erbjudandet.

Sista depåstoppet. Här började en del cyklar känna sig trötta 


För vårt deltagande förärades var och en med denna stiliga plakett

Vi som denna dag kämpade i blåsten

Måndag
Nu skulle avgörandet ske. Två matcher på raken i gubbdubbelligan i tennis. Vem skulle hamna sist i gruppen och bli degraderad till än ännu lägre division. Ingen ville det. Tennismässigt spelar det ingen roll, vi snackar prestige på hög nivå här.

Under säsongen har jag underpresterat, borde inte hamnat i den här soppan. Var tvungen att vinna minst en match för att vara på säker mark, helst båda. 

Och ser man på. Nu presterade Herr Demnert topptennis och servade som en gud. Inget snack, King of the court liksom. 8-6 resp 12-4. Herr Demnert stannar kvar i division 6.

Nu återstår bara att genomlida den här veckan till söndag då det är dags att ta sig an Halvvättern.