Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, september 17, 2015

N+1. Hur f.. gick det till?

Oj, plötsligt ramlade pekfingret ner på Enterknappen och lika plötsligt damp det ner ett mail med ett tack för min beställning. Jösses.

Men jag tänkte så här. Miljön är viktig. Fysisk hälsa är viktig. Vi har ungefär 1 km från mitt kontor till närmsta brevlåda. Jag tänkte att om jag cyklar dit, istället för att ta bilen, så blir min fysik ännu lite bättre och miljön likaså. En win-win-situation.

Så då tog jag ett snabbt, men inte särskilt genomtänkt beslut att inköpa en företagscykel.

Det var den här hojen som jag "råkade" köpa. En Nishiki X-Five. Långt ifrån en värstinghoj, snarare en enklare instegsmodell. Men jag tänkte den duger åt det lilla jag, ehhh jag menar företaget, kommer att cykla i vinter.

Jag, ehhh jag menar företaget, ville egentligen ha en cyclocross med bockstyre, men då rasade priset iväg lite väl mycket. Så den här duger fint. Hoppas jag.




Förklarade för hustrun, tillika styrelsesuppleant i företaget, att jag har redan räknat hem investeringen sett ur både ett ekonomiskt som miljömässigt perspektiv. Icke att förglömma är personalens välmående.

Cykeln kostade ungefär 5 tusen exkl moms, ety detta är ju en företagscykel och ingen privat hoj för nöje inte. Nej, den kommer enbart att användas å tjänstens vägnar, t,ex att cykla till brevlådan med företagets post. Svåra vägval, så jag har räknat med att ibland blir det en omväg på några mil kanske. Sånt vet man ju aldrig riktigt säkert.

Låt oss anta att om jag tagit bilen hade 1,5 liter drivmedel förbrukats, för då är ju motorn alldeles kall och då drar den mer drivmedel. Låt oss vidare anta ett literpris på 13 kronor, eller vi räknar med prishöjningar i kalkylen, säg 15 spänn per liter. Det gör totalpris på 22.50 kr varje dag som posten måste till brevlådan.

Säg att vi behöver lämna post 175 dagar om året, det blir 3940 kr med bil. Efter 222 arbetsdagar blir cykeln en ren plusaffär för företaget. Enkel och logisk matematik, eller hur?

Nu kan det ju också bli så, rent teoretiskt alltså, att när våren kommer och det blir högsäsong i vår bransch igen, ja då måste kanske breven komma snabbare till brevlådan så vi inte missar posthämtningen för vi har så himla mycket att göra på kontoret. Då kanske företaget måste investera i en snabb racercykel också.

Ja, det var alltså såhär det gick till med ekvationen N+1 den här gången.