Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


lördag, november 21, 2015

Minus 7 grader, cykling och kladdkaka med grädde. Vad kan gå fel?

Idag var det premiär för dubbdäckcykling med Fredrikshofs Audaxgrupp. Krängde igår kväll med stort besvär på det nya dubbdäcket. På framhjulet. Inga dubb där bak. Behövs inte ännu så länge, kanske det blir andra bullar när snön kommer.

Passade också på att sätta på en kompislapp. Tillverkad av
en skärbräda inköpt på ICA för 20 spänn. Satte fast den tillfälligt,
kommer snart att skruvas fast superproffsigt.

Temperaturen blev en smula lägre än vad jag hade hoppats på.



Å andra sidan finns det kläder även för såna temperaturer.

Idag blev det Rynkebyuniformen. Plus lite reklam för 
Stockholms bästa bussbolag.

Jag valde följande klädsel:
Underkropp
Yllesockor, varma skoöverdrag, vanliga sommarbibs, långkallingar över dom, och sen helkroppsöverdragscykelbrallor modell vinter utan padding över hela tjiddevitten.

Överkropp
Jag bottnade med en Merinoulltröja, sen en varm lager 2-tröja, separata armvärmare krängdes sen på armarna, sedan den varma Rynkebyvinterjackan och som grädde på moset Rynkebyvindvästen. Dubbla fingervantar.

Helt igenom en perfekt klädsel. Varken frös eller svettades.

Vid första stoppet, efter några mil, upptäcktes en framhjulspunka. 

 En trevlig liten plats att laga punka.


Med många kockar valde jag att ta en selfie som samtidigt visar
dom som ägnade sig åt punkalagning.


Dessvärre kunde jag inte dricka vatten. Det hade frusit.
Nästa gång får det bli en slags termos.

Sen cyklade vi vidare mot fikastället Gott & Gulligt.

Fräscht och nybakat. Som alltid. I princip oemotståndligt.


Det här blev mitt val. 
Man kan nog säga att jag i princip åt för två.


Här diskuteras allehanda viktiga saker.

Alltså, att cykla med det här gänget är helt underbart. De har cyklat i princip alla lopp som går att cykla. De har alla massor att berätta. Och gör det gärna. Min cykling till Paris är ingenting mot vad det här gänget varit med om.

Vill du ha ett bra tips, anslut till den här gruppen på lördagar om du har lust. Vi cyklar inte fort, det handlar istället om cykelnjutning på mycket hög nivå. Ibland blir det en skogs- och småvägsrunda, som idag, ibland blir det bara landsväg. Sällan längre än ca 10 mil.

Dessutom är det en perfekt lågpulsträning som är minst lika viktig som tuff intervallträning.

När allt var avhandlat under fikapausen så körde vi hemåt. Sju roliga och härliga mil blev det för mig idag.


Den sedvanliga gruppbilden. Kapten Daniel Säfström
stod bakom kameran.