Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, februari 10, 2016

Simtest 1. Check.

Börjar känna mig lite stressad inför min halva ironman. Visserligen är den om först sju månader, men tiden går oerhört fort när man har roligt.

Känns lite knepigt när jag bara känner mig säker på cyklingen. Löpningen funkar också, men inte jättebra. Simningen är värst, det är där jag börjar känna mig lite stressad och orolig inför tävlingen.

Så därför gjorde jag ett litet anspråkslöst test idag på mitt lunchsimpass tillsammans med Sofia. Ville kolla hur långt jag kommer med bara bröstsim på 35 minuter, dvs hälften av cutofftiden på simdelen i tävlingen.

Tänk att det alltid är någon som
ska fotobomba i något hörn av bilden.

Jag simmade i "lagom" takt, alltså med lugna fina bröstsimtag utan att pulsen stack iväg.  På exakt 35 minuter hann jag ta 968 armtag som tog mig 40 bassänglängder á 25 meter. Kort sagt tusen meter.

Visserligen i en lugn bassäng, men om vi för en stund tänker linjärt så innebär den takten att jag skulle klara tävlingslängden 1900 meter på 68 minuter. Cutofftiden är 70 minuter.

Vet inte riktigt vad jag fick ut av testet, men helt säkert är att jag måste simma snabbare, oavsett simsätt. Men det kändes bra att i alla fall få en hum om hur jag ligger till med simningen. Knappt godkänt, enligt mig själv. Knappt.

Mitt huvudmål är ju såklart att kunna crawla hela sträckan, men om jag bara klarar hälften crawl och resten bröstsim så är ju det klart godkänt. Just nu känner jag mig som ett hopplöst fall att lära mig crawl, så illa ställt är det med självförtroendet på den punkten.

Så nu kommer jag att lägga stort fokus på att förbättra simningen, för klarar jag inte 1900 meter under 70 minuter den 18 september så är det ju adjö och goodbye i hela tävlingen oavsett hur bra jag än kan cykla. Som jag då inte ens får bevisa. Den tanken skrämmer mig lite.

Men ikväll är det cykling, dvs spinning som står på programmet. Giro 4 med Team Rynkeby. Jag som i början tyckte spinning var galet tåkigt, nu ser jag fram mot det 90-minuterspasset.