Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75

torsdag, april 14, 2016

Åh, vilket idiotiskt nybörjarfel

I går kväll var det fullt ös medvetslös. Precis som träning ska vara. Körde tempoträning ute på Gärdet och rundan runt Kaknästornet med Team Rynkeby. Ganska exakt 5 km och väldigt lite trafik.

Vi körde nåt varv en och en och sen två och två och sen fyra och fyra. Alla rundor med maxfart. Det var i alla fall min inställning. Rätt säker på att alla andra hade samma inställning.

När vi körde fyran hamnade jag i samma gäng som Carro, Ludde och Marcus A.  Marcus f.d elitidrottare i nån slags kampsport. Alla tre runt trettio år, vältränade, taggade till max. Och så gubben Göran. Också vältränad och taggad till max. Men inte längre runt trettio.

Fan vad de körde. Helvetes jävlar vad jag fick ta i. Men jag gjorde några ödesdigra misstag.

Efter min första förning gick jag ut för långt till vänster, släppte trycket på pedalerna lite för mycket och började trycka på igen alldeles försent och hamnade omedelbart 3 meter bakom de andra tre som låg som ett snöre efter varandra. Samtidigt som näste man som övertog förningen ökade farten. Samtidigt kom ett litet uppförslut och då blev jag ju rökt.

Uppe på krönet slog de av lite på takten och tack vare att tjänsteförrättande slavdrivare Lars råkade vara där och peppa mig så jag fick lite extra watt i benen så kom jag ikapp igen.

Nu var vi ikapp gänget framför, och Carro, som hade förningen, ville visa vad vår fyra gick för, så hon trampade på så det började ryka av värmeutveckling på däcken. Jag orkade hänga på direkt på hennes bakhjul. Kändes fint. Det här kommer att gå vägen hela rundan, tänkte jag.

I höjd med Tekniska museet var det min tur att ta en förning igen. Trampade på så mycket jag orkade för jag ville verkligen inte tappa ledningen mot de vi just klämde oss förbi.

Och vad händer? Gör samma misstag ännu en gång när jag släpper förningen, går ut för långt till vänster, släpper trycket för mycket och hamnar för långt bakom. Igen. Rökt. Kokt. Grillad. Avhängd. Förnedrad. Kränkt.

Där försvann alldeles säkert ett nytt pb på rundan. Typiskt. Dessutom kommer gänget vi just kört förbi ikapp och kör ifrån mig, men inte Carro, Ludde och Marcus. Jag har nu gett upp helt och bara trampar lätt för att med stukat ego ta mig till återsamlingspunkten.

Förbannade gubbjävel, att du inte lär dig av dina misstag. GAHHHHHH.

Favoritcitat i repris

Var ju tvungen att kolla Strava när jag kom hem. Ännu en snyting. Lotta R hade som högsta hastighet 50 komma nånting. Mer än vad jag lyckade pressa upp mig i. Spöad av en tant. EN TANT körde snabbare än mig. Nä ju jävlar, nu måste jag banne mig ta en straffträning trots att det är min vilodag idag. EN TANT.

Bara för att undvika en genusdiskussion igen. Det är lika kul (!) att få spö av alla sorter i teamet, killar, gubbar, tjejer eller tanter. Jag älskar det här tävlingsmomentet som uppstår vid den här typen av träning. Dessutom vill ingen av de andra få spö av en gubbe och då är det extra kul att kunna pressa kidsen en liten smula också.

Så nästa gång, då satsar jag på nytt pb på varvet. Bara att ta rygg på de supersnabba och inte släppa en centimeter från hjulet framför. Sen är pb:t i hamn.

Men kul var det, så kul att rätt många av oss körde ett bonusvarv, rätt snabbt, efter avslutad träning.

Då kom jag plötsligt ihåg att jag hade en tennismatch också, så då fick jag dessutom hoja hem riktigt fort. Jag har 16 km hem från Gärdet. Hoppade över rekordförsök uppför backen bakom Järva krog, fick slugga mig uppför med brinnande lår.

Men det funkade, kom hem, tryckte i mig lite mat och så iväg. Hur tennismatchen gick? Kul att du undrade. Vinst igen och jag befäste därmed min serieledning.