Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


söndag, april 10, 2016

Min debut som TJF RC

Du kanske inte vet vad bokstäverna i rubriken står för?

Förkortningarna står för tjänsteförrättande Road Captain. Idag var det debut för mig i den egenskapen eftersom Kapten Jonas är knäskadad och Vice Kapten Elin befinner sig i Spanien på träningsläger.

Så då blev jag alltså utsedd till TJF RC. Ett ärofyllt uppdrag.

Dont text and drive. Dont take selfies when biking.
Men jag måste ju visa de coola sponsglajjorna från POC i skarp läge.

"Mitt " Rynkebyteam, Team Stockholm, består nu av 35 cyklister varav vi är 10 st från förra årets team. Av de 25 nya är kanske 5 st mer eller mindre nybörjare. Ytterligare några har cyklat tidigare men inte i grupp.

Så det är mycket att lära för att klungan ska fungera perfekt. Idag körde vi med två klungor med några hundra meters avstånd för att underlätta för bilisterna. Vi körde ett varv ute på Ekerö och med teamet cyklade vi 8 mil. Lägg därtill milen till och från samlingsplatsen och totalmilen blev för de flesta mellan 11-14 mil.

Klart att de som inte är så erfarna blev trötta på slutet.

Men som vi cyklade. Helt fantastiskt. Förra söndagsträningen var lite sisådär, men idag satt allt för alla. De som förra veckan kände sig osäkra att ligga nära framförvarande hjul, cyklade idag som proffs. Det var kul att se.

På vissa sträckor, som här, körde vi ett led, men oftast
körde vi tvåled med fasta positioner.

Efter ungefär 6 mil stannade vi till vid fabriken där de tillverkar iPhone, Äppelfabriken på Ekerö. Jag som trodde de tillverkades i Asien.

Härligt väder för utomhusfika.


Mitt val. Chokladkaka med grädde. Makalöst god.

När vi kom till fikat, vem satt där om inte vår knäskadade Kapten Jonas. Han hade tagit sig dit på sin motoriserade hoj. Om några veckor ställer han undan den och byter till den vanliga Rynkebyhojen.

Nästan hela teamet

När vi kom "i mål" avgick jag med omedelbar verkan från mitt uppdrag som TJF RC. 

Hoppas Sankte Per bedömer min insats idag som en positiv merit när han läser mitt CV,  när jag knackar på hans dörr, när den dagen kommer. Om typ 25 år. Minst.