Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, juni 15, 2016

Familjen Trötter

Igår var det tisdag. Morgonpass på gymmet står det på veckoschemat. Kändes inte särskilt lockande, men du vet, om man bara tränar när man har lust så blir det inte många pass gjorda.

 Kände mig inte särskilt inspirerad


Inte heller dotter tillika medarbetare Sofia kände sig inspirerad

Men det tog sig, blev ett riktigt bra och fokuserat pass. Lite ben, mycket axlar, lite mage och lite mer axlar. Lärde mig redan i början av min cykelkarriär att förutom starka ben är bål och axlar viktiga att trimma in. Många av mina teamkamrater i Rynkeby har missat den delen och klagar ofta över värkande axlar trots en i övrigt vältränad cykelkropp.

Dessutom är det lika viktigt med starka axlar och bål i simning.

Sofia lallade runt lite oinspirerat och bollade med några fåniga enkilosvikter, svingade nån rörlighetspinne och Instagrammade lite mellan varven. Hon stretschade också, det gjorde inte jag.

På kvällen simträning igen. Näst sista gången för i vår. Börjar mer och mer tro att jag är den ende mannen i hela Svealand som inte kommer att kunna lära sig crawla.

Det går så ini-....vete segt. Visserligen kan jag simma längre och längre för varje gång, men ändå. Att få kämpa som djävul sista metrarna för att nå 50-meterskaklet känns inte okey. Jag borde kunna klämma hundringar hur lätt som helst numera. Men det kan jag inte. Det kanske är ett fabrikationsfel på mina lungor?

Nejdå, jag var inte ensam i bassängen. Till vänster om mig
fanns ytterligare typ 20 elever.

Måste ju även visa min busbild, när jag cyklar i en "rulltrappa" på ICA Maxi Lindhagen i samband med vår prolog häromdagen. Sannolikt första och sista gången jag cyklar sådär. Kändes crazy och lite busigt.



Snart Vätternrunda. Nu har laddningen av både det ena och det andra påbörjats. Satsar även i år på Enervits Carbo Flow ihop med min goda frukost. Funkade jättebra förra året och jag kör vidare på det vinnande receptet.


Har också påbörjat inventeringen av lämpliga regnkläder inför helgens stora utmaning. Blir nog rätt blygsam regnklädsel trots allt. Man blir ändå dyngsur. Antingen utifrån eller inifrån och kör man med för mycket regnkläder så blir det dyngsurt från båda håll.

Men va fasen, regnar det så regnar det. Jag tänker så här. Om det regnar på vägen till Paris så tar vi inte precis sovmorgon, vi måste helt enkelt vidare oavsett väder. Vätternpölen måste rundas oavsett väder på lördag, så är det bara.

Vi kanske ses där?