Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, februari 07, 2017

Sten, sax och påse

Ny vecka, nya utmaningar. Tanken var mycket löpning och simning och mindre cykelträning.

Jag börjar med löpning, tänkte jag strategiskt på måndagsmorgonen. Ikväll kör jag igång. En lugn och fin löprunda blir bra.

När kvällen kom och jag kollade ut genom fönstret kändes vädret inte jättelockande för utomhusaktivitet.

Så jag lät helt enkelt min högerhand möta min vänsterhand i sten, sax och påse för att avgöra om det trots allt skulle bli löp, sim eller till och med cykling på trainern.

Det blev en mycket spännande tävling hur jag skulle träna

Trot om du vill, men den segrande diciplinen blev ett pass på trainern. Vilken himla tur med tanke på vädret.

Väl uppe på trainern valde jag att köra ett s.k. sweetspotpass, dvs runt 85-90% av FTP-värdet. För dig som svävar i okunnighetens land om FTP, kan man väl enklast säga att FTP-värdet är det hårdaste du orkar köra i 1 timme.

Innebär att 90% är hyfsat tufft men enligt alla möjliga experter en perfekt nivå att träna på om man över tid vill höja sitt FTP-värde, dvs bli ännu starkare.

Det blev klackarna i taket när jag var klar med passet. Jag gjorde samma pass för exakt en månad sedan och igår lyckades jag genomföra programmet på exakt 90% av mitt FTP. Perfekt alltså. Resultatet blev 10 watt högre snitt än testet för en månad sedan. Oh yeah baby, där satt den.

Då kände jag mig så nöjd och glad att en tanke for genom mitt huvud att jag också skulle ge mig ut på en kort löprunda också, men hustrun räddade mig från fördärvet genom att säga att maten var klar.

Hursomhelst så kände jag mig väldigt nöjd, träning ger resultat, så enkelt är det. Det taggar såklart att ligga i ännu lite mer framöver. Är fortfarande inte helt nöjd med min träningsinsats när det gäller löp och sim.

Men veckan är ännu ung, så tid finns att skärpa till mig.

PS. Det har uppstått ett obekräftat rykte här hemma. Den s.k. tävlingen, sten, sax och påse, för valet av träningsform, kan ha varit riggad med ett förutbestämt resultat. Inget går att bevisa, men mycket tyder, och talar för, att det faktiskt var så. En förundersökning inleddes men lades rätt omgående ner pga bristande bevis. Ingen inblandad var beredd ett berätta något.