Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, maj 11, 2017

Jag och Fröken Rosa

Fröken Rosa heter egentligen Madde, eller mer korrekt Madeleine.

När jag satt på flyget ner till Mallis häromveckan, så satt jag och kollade på Fejan. Jo, Norwegian har wifi på flygen numera. Kanske andra bolag också har det.

Och det blev ett litet kul sammanträffande. Kvällen innan hade jag skruvat av mina cykelpedaler och konstaterade att de såg väldigt slitna ut och jag tänkte att när jag kommer hem köper jag nya.

Så plötsligt högt där uppe i det blå dyker en annons upp på Fejan att nästan nya Ultegrapedaler är till salu. Säljaren är just Fröken Rosa.

Nu undrar du varför det här är så kul. Så här är det. När jag började cykla våren 2014 med Fredrikshov ute på Gustavsberg/Ingarö, med nybörjargruppen, så cyklade denna Fröken Rosa också där.

Det var innan hon själv fattade att hon var snabb och att cykling var hennes grej. Vi cyklade även i samma grupp Mälaren Runt sommaren 2014. I alla fall i ca 10 mil. Där jag blev avhängd, orkade inte mer i det tempot, 30+, som gruppen då hade kört i.

Sedan dess har Madde utvecklats något enormt. Idag är hon med i Stockholm CK damelit och tävlar numera "på riktigt". En gång sa jag till henne att hon kommer att hamna i landslaget. Tänk om jag får rätt?

Lite blygsamt får jag väl säga att även jag har utvecklats en smula sedan dess.

Om hennes cykling kan, och bör du läsa HÄR. Där finns många spännande race reports från både hennes träning och tävlingar. Dessutom kommer du få veta varför hon även kallar sig Fröken Rosa.


Me and Fröken Rosa. Och pedalerna jag köpte.
Dessutom fick jag nya skoklossar på köpet. En bra affär.

Alltså, nu jäddrar blir det fart på gubben. Nya pedaler inkörda och trimmade av en elitcyklist. Jo jag tackar.

Dessutom blir ekipaget hela 72 gram lättare. Jag kommer helt plötsligt att köra i fjäderviktsklassen.

Kunde inte låta bli att viktjämföra de nya Ultegrapedalerna
mot mina gamla 105-dito.

Inte nog med det. Idag kom en låda med reservdelar till kontoret. Om de inte passar till bussarna kan jag ju i värsta fall använda dom på min cykel. I värsta fall alltså.