Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, januari 18, 2018

N+1 N-2 N+1

Rubriken anger en mycket komplicerad situation på mitt cykelbestånd.

Så här ligger det till. För några år sedan ville jag ha en vintercykel. Inköpte en Nishiki hybrid. Rätt billig, typ instegsmodell. Har i huvudsak använts som StockholmsBuss Postcykel, dvs cykla iväg med dagens brev till brevlådan, med ibland viss omväg på några mil. Ibland alltså. Särskilt lördagar.

Då har jag ofta kört rejält vilse trots många andra cyklister omkring mig. De hittade väl inte heller kanske, så väldigt ofta har jag tvingats till rundor på bortåt 10 mil innan jag hittade en postlåda. Jobbigt för en enkel tjänsteman.

Den har såklart funkat kalasbra på alla sätt och vis förutom att den är tung och seg. 15 kilo ungefär. Inte världens roligaste att cykla lite längre med. Måste såklart bli effektivare med posthanteringen, så en bättre cykel borde vi självklart investera i.

Har suktat lite efter en cyclocross, men de kostar en hel del om man vill ha en bra sådan.

Så plötsligt läser jag ett inlägg på Fejan om en fin cross i precis min storlek. Det är faktiskt första gången jag ser en begagnad cykel i min storlek och i rätt prisnivå.

Förhandling med den andra halvan av äktenskapet, tillika företagets styrelsesuppleant, tog omedelbart fart. Jag la fram en långtidsplan för vår posthantering, dvs en eventuell Mallorcaresa i vår för att studera postutdelning med cykel där samt en bättre cykel under vinterhalvåret här hemma.

Beslutet blev glasklart. Antingen cykel ELLER Mallis. Inte båda, skrevs in i protokollet. Okey, då vet jag läget.

Kontaktar säljaren och inleder förhandling. Cykeln är en Rose Pro DX Cross med mekanisk Ultegra och hydrauliska skivbromsar. Fint skick, cyklad bara knappt 250 mil. Finns i en liten stad 85 mil norr om Stockholm. Nypris för några år sedan ca 20 tusen.


Prisförhandlingen gungar lite fram och tillbaka, men vi når inte ända fram. Det skiljer 1000 kr i våra bud. Säljaren drar sig tillbaka för att fundera lite.

Dagarna går och när en vecka förflutit och jag inte hört något, bokar jag resan till Mallis. Kul.

Två dagar senare får jag ett meddelande "-du får cykeln till ditt bud". Oj, vad gör jag nu?

Inleder nya förhandlingar med andra halvan av äktenskapet tillika styrelsesuppleanten. Förhandlingen går en smula förvånande i positiva termer, och vi enas till slut att vi kan köpa cykeln OM jag säljer minst två av mina gamla varav Postcykeln är en. Den andra är min första cykel, en Trek. Den köpte jag för min mors och fars arv för några år sedan. Lite känsligt att sälja den pga det, men what to do, så får det bli.

Så ny kontakt med säljare och vi kommer överens. Jag swishar halva summan när han skickar hojen med Bussgods och lovar resten när den blir levererad till mitt kontor.

Redan kl 12 dagen efter kommer paketet och jag swishar resten av köpesumman.



Sen försvann, av okänd anledning, all form av arbetslust på jobbet, så det blev cykelfix hela eftermiddagen. På med nya dubbdäck, och lite annat småfix och nya inställningar.

Det där med max 250 mil kändes 100 % sant, cykeln är som sprillans ny. Superfin.

Sen blev det en provtur på en halvtimme i snömodden och jag kände mig helnöjd. En kanoncykel till ett kanonbra pris. Tror jag blev liiiite nöjdare än säljaren trots allt.

Det var förklaringen till rubrikens första N+1 resp N-2. Men den sista delen, N+1 då?

Jo, om bara några veckor kommer nästa cykel. Den nya Rynkebyhojen, en Bianchi anländer då. Även den en kanonhoj till ett kanonpris eftersom Bianchi sponsrar våra cyklar med i storleksordningen 6 tusen per cykel. Inte illa.

Det här blev en lång berättelse hur det kan gå till att uppgradera en vanlig enkel Postcykel till en Postcykel de Lux. Och slutklämmen blev att cykelbeståndet således är oförändrat, bara lite uppgraderat.

Och jag, f´låt företaget, får en ny postcykel OCH jag åker till Mallis och cyklar, simmar, springer, yogar, studerar den lokala postutdelningen meddelst cykel och har det allmänt bra en vecka.